Om gebruik te kunnen maken van online dienstverlening van de overheid is in Nederland een DigiD nodig. Bijvoorbeeld voor het regelen van zaken met een zorgverzekeraar, het doorgeven van een verhuizing bij de gemeente of een aanvraag bij het UWV. Sinds 2020 kunnen alle niet-ingezetenen met een EER-nationaliteit een DigiD aanvragen. Op dit moment loopt een traject om de aanvraag van DigiD laagdrempeliger en eenvoudiger te maken.
Er zijn twee aanvraagprocessen voor DigiD: het ene proces is voor ingezetenen en het andere proces is voor niet-ingezetenen. Ingezetenen krijgen hun DigiD-activeringscode thuisgestuurd op het adres dat in de BRP geregistreerd staat. Niet-ingezetenen moeten hun activeringscode ophalen bij één van de DigiD-uitgiftebalies. Om DigiD aan te vragen, moet het juiste online proces geselecteerd worden (ingezetene/niet-ingezetene). Als de aanvrager een verkeerde aanvraag start, krijgt deze een foutmelding. Dit proces is verbeterd, doordat de aanvrager in deze situatie direct doorgeleid wordt naar het juiste aanvraagproces.
Arbeidsmigranten die voor een korte periode in Nederland verblijven en DigiD willen aanvragen, moeten hiervoor in de praktijk twee keer fysiek naar een loket: naar een RNI-loket voor inschrijving en op een later moment opnieuw naar een (ander) loket om de DigiD-activeringscode op te halen. Om de aanvraag van DigiD laagdrempeliger te maken, is het BSN na inschrijving sneller beschikbaar, waardoor de arbeidsmigrant direct na de inschrijving ook een DigiD kan aanvragen en de activeringscode bij hetzelfde bezoek kan worden meegegeven. Het aanbieden van beide processen in één bezoek is met een pilot getest bij drie RNI-loketten die ook DigiD-balie zijn.
In 2022 is een pilot gedaan met drie RNI-loketten die ook de functie van DigiD-balie vervullen om te testen hoe de inschrijving als niet-ingezetene en de aanvraag en uitgifte van DigiD in een en hetzelfde bezoek kunnen plaatsvinden. Hieruit zijn een aantal verbeterpunten gekomen die invulling behoeven om het nieuwe proces succesvol aan te kunnen bieden. Voordat deze werkwijze succesvol uitgerold kan worden naar alle 19 RNI-loketten zijn er nog randvoorwaarden die moeten worden ingevuld zoals het aanbieden van de aanvraag in meerdere talen. Begin 2024 zal er aan deze randvoorwaarden worden gewerkt zodat in 2024 alle 19 RNI-loketten de aanvraag van een DigiD kunnen faciliteren.